Jaké jsou první zkušenosti?
Tohle je můj první diesel. Před tím jsem měl Fabii combi a tak mohu dobře srovnávat pouze s ní. Hned v úvodu jsem jako řidič zaznamenal, že řazení je o poznání tužší než ve Fabii. Posez a prostor pro cestující i náklad je super a to Zafira není rozměrově o tolik větší než Fabie Combi. Protože jsem neměl nikdy diesel, trošku mě zaskočilo jakési šustění při otáčkách kolem 2 tis a lehká noha na plynu - jakoby se někde přisával vzduch. Pokud se víc přidá, zvuk zmizí. Není to zvuk pískání nebo hučení turba jak se tady ve fóru píše. Vyšší auto je též citlivější na silný vítr a ovlivňuje výrazně spotřebu při vyšších rychlostech. Fajn je šestka, kterou dávám nejdříve ve 100km/h. Dálniční jízda je klidná bez zbytečného hluku a s dostatečným výkonem v kopcích. Zkusil jsem cestu 6 lidí a i zde je výkon dostačující. Místo ve třetí řadě sedadel je i pro dospělého snesitelné - posádka se vyjádřila o třetí řadě sedadel tak, že se jim tam sedí pohodlně a mají i místo na nohy.
Spotřeba Zafira 1.7 CDTi 92kW v katalogu
Před koupí jsem věděl, že nechci verze 1,9 abych ušetřil nějakou tu desetinu na spotřebě. Bohužel výrobce ve svých katalozích udává rozdílné údaje, někdy pro motory 1.7 CDTi ve verzi 82kW a 92Kw píše stejné hodnoty (kombinace 5,7l/100km), jinde u slabší verze menší (5,1l/100km) a někdy jsou hodnoty otočené. Kde je pravda čert ví. V techničáku je k verzi 92kW kombinovaná spotřeba 5,7l/100km a pokud by měla slabší verze spotřebu těch 5,1, raději bych vzal slabší. Reálné spotřeby jsem sosal hlavně z inzertního serveru
www.automobile.de , kde jsou občas u ojetin uvedené a řekl bych, že i reálně.
Jsou nové normy pro měření spotřeby a emisí reálné?
U své Fabie rozhodně nešelo jezdit za tabulkové hodnoty uvedené v TP, ve městě jsem uměl jezdit o litr a půl méně, tabulkové kombinované spotřeby jsem začal dosahovat až když mělo auto najeto cca 80tis km a i tak jsem ji lehce přesahoval. Mimoměstkou spotřebu jsem nikdy neudělal, blížil jsem se jí jen na německý a švýcarský benzín, kdy dojezd na 38 litrů činil s jistotou 690km. Na český benzin jsem nikdy tolik neujel. Za 6 let jsem našel pouze jednu pumpu, Shell v Ostroměři, kde každé tankování zaručilo dojezd v rozmezí 630-650km, u ostatních pump kolísal dojezd mezi 540-590km. Staré normy měření spotřeby, jak byly uváděny u stovacítky (Š120) byly pro spotřebitele příznivější - šlo jezdit za hodnoty nižší nebo stejné. Proto je mým laickým závěrem tvrzení, že nové normy k určení spotřeby paliva upravují jen vzorce pro výpočty tak, aby se emise vešly do stále přísnějších limitů a navíc spotřebitele nalákali na zajímavé parametry. Skutečná spotřeba a potažmo i emise jsou pak vyšší a zůstávají někde pozadu.
Spotřeba Zafira 1.7 CDTi v praxi - prvních 3tis km
Zatím je najeto slabě přes 3tis km a kombinovaná spotřeba podle palubního počítače je 5,8l/100km. Předpokládal jsem, že palubní počítač je přesný a jednou tak ze srandy jsem spočítal spotřebu na kalkulačce. Namísto 5,8 jsem získal hodnotu 6,15l/100km. To by odpovídalo zde psaným zkušenostem s přesností a nepřesností palubního počítače. Kdysi jsem zaslechl že u Škodovek lze počítač a jeho hodnoty v jistém rozmezí ovlinit - nastavit. Protože mám za sebou teprve 3 tankování, moc zkušeností není ale zajímavostí je, že při plné nádrži ukazuje palubní počítač vysoký dojezd a menší hodnoty okamžité spotřeby zatímco při poklesu nádrže pod polovinu hodnoty narostou - asi aby se celkový výsledek dorovnal více ke skutečnému stavu. Tenhle jev budu sledovat dále, protože při delší jízdě také hodnoty spotřeby narostou (může být způsobeno i nějakou závadou - to je zatím otazník). Pro první kilometry lze uvést, že klidnou jízdou v otáčkách mezi 1500 a 2500 a rychlosti do 120km/h lze jezdit do 6l/100km se syrovým motorem. Při rychlostech nad 120km/h počítám, že spotřeba poroste přes 6 a odhaduji, že při rychlostech kolem 150km/h bude něco mezi 7-8l/100km.